Že nájemník platí, ještě nemusí nic znamenat

Nejčastějším strachem nebo stížností při pronajímání nemovitostí je obava, že nájemníci nebudou platit nájem a zálohy na energie, případně, že po nich zůstane velký dluh. Že nájemník platí pravidelně a včas nicméně nemusí vůbec nic znamenat, pokud budete mít od sousedů nebo domovníka neustálé stížnosti na hluk nebo nepořádek.

Dnes se s vámi podělím o tři příběhy, které jsem buď řešila nebo mě potkaly.

1. opilecké a jiné eskapády

Pronajala jsem byt paní, která od začátku všechny naše dohody plnila. Nesmlouvala o výši kauce nebo nájmu, na všem jsme se domluvily, prostě mi nedávala žádné signály, že by mělo být něco v nepořádku. I když vždycky říkám, že do potíží se dnes může dostat úplně každý, je-li snaha najít řešení, tak se vždy najde.

Ovšem po dvou týdnech se začaly dít věci – volala mi ustrašená sousedka, že paní už třetí den po nastěhování přišla tak opilá, že se netrefila do bytu a prostě spala na chodbě. Rámusu během dne i noci nepočítaně. S přítelem snad prý po sobě házeli nábytek, či co… A stížností začalo přibývat. Tu na opilecké řvaní, tu na bujaré hrátky. Prostě hned od začátku nepříjemnosti v celém domě.

Zastávám názor a zatím mi fungoval, že nejdříve telefonicky upozorním na stížnosti a dám prostor k nápravě. V tomto případě se ale situace opakovaly s menší nebo větší pravidelností. Při dalším incidentu jsem to byla s paní řešit osobně. Při dalším jsem jí poslala doporučený dopis s informací, že nedojde-li k nápravě, bude se muset odstěhovat.

Vždy se dušovala a slibovala, že už bude vše v pořádku. Nebylo. Tak jsme se prostě nedohodly na prodloužení smlouvy a paní se odstěhovala. Naštěstí. Obratem jsem našla jinou paní, která je z kategorie nájemníka snů a všechno funguje „samo“.

2. voda z balkonu

Druhý případ jsem řešila s klientem, který si sám pronajímal byt asi 4 roky a za celou dobu nebyl jediný problém. Obrátil se na mě ve chvíli, kdy si poslední 3 měsíce začal velmi stěžovat soused bydlící pod ní. Pán se rozešel s přítelkyní, odstěhoval se a slečna zůstala v bytě bydlet sama.

Nevíme, jestli neunesla rozchod nebo co, ale sousedovi začalo peklo – praní ve 4 hodiny ráno, vylévání vody z pračky z balkonu v 6. patře = tzn. jejich balkon věčně zasviněný, neustálý hluk. Prostě hrůza.

Když ani po domluvě s pánem nedošlo k nápravě (slečna přede mnou raději utekla), přistoupili jsme s majitelem k výpovědi smlouvy. Pán se sice dušoval, že slečna to těžko zvládá a že už ji domluvil, ale nic nepomohlo. Posléze jsme se dozvěděli, že v domě musela zasahovat i policie a to už prostě bylo přespříliš.

3. na vlastní oči

A přidám ještě vlastní zkušenost, kdy se k nám do domu nastěhoval nový nájemník se dvěma psy zvícími malých telat. Po týdnu začalo peklo. Nevím, jestli někde pracoval, protože by to asi nestíhal, jak pil jako duha.

Nejhorší to bylo v noci, kdy neustále jezdil výtahem a protože měl berle, tak jimi vrážel do dveří výtahu i těch skleněných, které byly blízko našeho bytu. Moje dcera odmítala chodit i vyhazovat odpadky, jak se bála, že ho sama potká. To trvalo 2 měsíce.

Nejdřív jsem si říkala, že si nebudu hned druhý den stěžovat, třeba pán jen přebral. Když to ale trvalo týden, u domovníka jsem zjistila, že nejsem jediná a celý dům je „na nohou“. Tady nevím, jak to měl pán s placením, ale naštěstí byl majitel tak osvícený, že ho vystěhoval.

Dodatečně sousedi bydlící naproti říkali, že nechal byt i po těch psech v takovém nepořádku, že kompletní úklid byl málo – psy nevenčil, tak si asi umíme představit, jak to tam vypadalo.

Já prostě věřím, že většina nájemníků je slušných, platících a váží si nabídnutého bydlení. A jak mi říkala jedna z klientek – …oni prostě nad sebou mají ve vás takový malý Damoklův meč, protože vědí, že každý měsíc kontrolujete platby a minimálně dvakrát ročně chodíte na kontrolu a bude-li cokoli v nepořádku,  začnete to řešit.

Nicméně, zatím mám takovou zkušenost, že i když se někteří dostanou např. do prodlení s placením, vždy se dohodneme k oboustranné spokojenosti. Tak vám přeji to samé.

Potřebujete poradit při výběru nájemníka? Napište mi na email ivana@ivanadobiasova.cz.

Ivana Dobiášová
Specializuji se na zastupování kupujících nemovitostí. Mým cílem je pomáhat vám orientovat se v celém procesu a koupit výhodně a bez komplikací. Napsala jsem pro vás eBook zdarma 3 nejdražší chyby při koupi nemovitosti. Majitelům investičních nemovitostí zajišťuji kompletní správu. Napsala jsem pro vás eBook 4 nejdražší chyby při pronájmu nemovitosti. Můj příběh si přečtěte zde.>>
Komentáře
  • 3 nejdražší chyby při koupi nemovitosti
  • 4 nejdražší chyby při pronájmu nemovitosti
  • Nejnovější příspěvky
  • Potkejme se na Facebooku