Špičkový makléř je především kvalitní osobnost

Práce v realitách je často považována za jednoduchou, kde se dají snadno a rychle vydělat velké peníze „vlastně za nic“. Nic ale není vzdálenějšího pravdě. Každý, kdo ji dělá zodpovědně, pečlivě a hájí zájmy svého klienta ví, že je to mnohdy setsakramentská dřina, kdy do posledního okamžiku nemusí být jasné, že všechno klapne.

Je jedno, jestli se jedná o realitního makléře nebo zástupce kupujícího (makléře kupujícího). Stále jde o zprostředkování prodeje nebo nákupu nemovitosti.

Makléř musí mít v oborech souvisejících s realitami z odborných znalostí takové vědomosti, aby v základu uměl klientovi poradit a nasměřovat ho, ale pro odborné věci si najmout specialistu – typicky profesionální fotky, právní služby, technickou inspekci nemovitostí, úschovu financí.

Osobnost

Jaké jsou dvě nejhorší nadávky v Česku? Realitní makléř a finanční poradce. Někdy se tomu nedivím. Ale tak, jako v jiné profesi, i zde je to jen a pouze o lidech. Jen je v těchto oborech na nás více vidět, protože tady jde o velké peníze. A i malá chyba může mít velký dopad.

Takže primární snahou každého makléře by měla být maximální serióznost a profesionality ve všech směrech, protože z nich vycházejí všechny ostatní dovednosti a znalosti.

A primárním cílem každého makléře by měla být pomoc svému klientovi. V tomto oboru totiž může neznalosti klienta nechat „velmi dobře“ vydělat makléře. Což o to, ať makléři dobře vydělávají, ale ne na úkor poškození klienta.

S tím souvisí i skutečnost, se kterou se občas setkávám – realitní makléř prodává nemovitost, kterou nikdy neviděl. Jak může nabízet něco, o čem nic neví? Je tak nabídka vůbec pravdivá nebo je to jen pozlátko s cílem nalákat zájemce? Jak si může nechat zaplatit?

Koordinátor

Základním úkolem makléře je koordinovat a dirigovat celý obchod s výbornými komunikačními dovednostmi (verbálními, neverbálními i písemnými) – aktivity, prohlídky, termíny, platby a současně prodávající, kupující, jejich makléře, advokáty, notáře, hypoteční a finanční poradce, správce nemovitostí, bankovní úředníky, katastr, prostě všechny, kdo jsou do obchodu zapojeni.

Pokud totiž jeden článek řetězu vypadne, nastávají komplikace, jejichž řešení stojí často další energii, čas a peníze.

Současně je nutné mít v pořádku veškeré doklady a dokumenty, protože v tomto případě neplatí, že pořádek je pro blbce a inteligent zvládá chaos. Efektivní time management usnadňuje život všem.

Obchodník

Někteří prodávající nebo kupující říkají, že jim k transakci stačí jen advokát. Možná ano, pokud mají výborné obchodní dovednosti, perfektní znalost celého procesu prodeje a nákupu a detailně znají danou lokalitu. Protože toto je právě to, co odlišuje makléře od samoprodejce nebo samokupujícího od profesionála.

Většina klientů prodává nebo kupuje jen jednou nebo dvakrát za život. Proto mít po boku někoho, kdo jim vše trpělivě vysvětlí a případně poopraví klientovi znalosti, jim může být je ku prospěchu.

Psycholog

Nákup a prodej nemovitostí je především o emocích. To špičkoví makléři dobře vědí a využívají toho, zejména při prodeji ve formě home stagingu, profesionálních fotek, videoprohlídek, atd.. V některých případech jsou emoce spojeny s rozchody, rozvody, úmrtími. A makléř musí za všech okolností tyto situace řešit s klidnou hlavou.

Marketér

Marketing má v realitách dvě roviny – tou první je budování značky makléře (umění se prodat, získat důvěru klienta, dobře prezentovat své služby), tou druhou marketing nemovitosti (při prodeji) nebo marketing zájemce (při koupi).

V neposlední řadě je to i schopnost přizpůsobit se novým technologiím a nástrojům – home staging, profi fotky, 3D půdorysy, virtuální prohlídky, videoprohlídky, dron, SEO, Sklik, AdWords, Google Analytics, chatbot, atd..

Technik

Základní technické parametry nemovitosti hodnotí makléř při její návštěvě a z informací od prodávajícího na základě toho určuje kupní cenu. Detailní posouzení statiky, střechy, hydroizolace, elektroinstalace, výskytu plísní, atd.. hodnotí inspektor nemovitosti, kterého si najme prodávající nebo kupující.

Právník

Přehled o zákonech, nařízeních, vyhláškách, smlouvách, dohodách, trendech, atd.. je další důležitou součástí profese makléře. Nemusí být právník, ale základní orientace je nezbytná. Vše ostatní řeší jeho advokát.

Co zastřešuje všechny výše uvedené profese a znalosti? Tato práce musí makléře v první řadě bavit. Protože není nic horšího, než když člověk dělá práci jen z donucení, pokud ho vše kolem ní obtěžuje a chodí do ní denně otrávený. To je pak na výsledku vidět a je otázkou, jestli ji pak může dělat dobře.

Ivana Dobiášová
Kupujete nemovitost a máte dojem, že za vás na realitním trhu nikdo nekope? Já ho mám také. Poradím vám vše, co musíte vědět k nákupu nemovitosti. VÝHRADNĚ Z POHLEDU KUPUJÍCÍHO. Můj příběh si přečtěte zde >>

Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?

Komentáře
  • 3 nejdražší chyby při koupi nemovitosti

    Koupě nemovitosti vám může jít buď hladce nebo se můžete nevědomě dopouštět spousty chyb. Sepsala jsem pro vás nejčastěji podceňované situace, kterých se kupující dopouštějí. A vy se jich můžete vyvarovat.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky