Jak odradit prodávajícího? Zavolejte mu na Nový rok

Při koupi nemovitosti se nevyhnete spoustě telefonátů. A tak, jako u jiných věcí, by se měla dodržovat jistá pravidla. O telefonování v realitách to platí dvojnásob. Už mám pracovně něco za sebou, ale nikde jsem se nesetkala s tak otravným zvykem v telefonování, jako v realitách.

Víte, jak otrávit nebo odradit prodávajícího, případně makléře? Zavolejte mu v pátek večer, v neděli ráno nebo k novoročnímu obědu. Nebo hůře, volejte mu každých 10 minut 10x za sebou.

To, že téměř všichni máme chytré telefony a jiné vymoženosti okamžité komunikace 24/7/365 neznamená, že nebudeme dodržovat alespoň základní pravidla slušnosti.

Work-life balance

Když jsem byla v realitách nová a nezkušená, měla jsem pocit, že každý hovor musím vzít a vyřešit hned, jinak by mi klient utekl (a už nikdy nebyl jiný😊).

To je samozřejmě blbost, ale tento nesmyslný stereotyp jsem v sobě měla zakořeněný tak dlouho, až jsem si vypěstovala „fóbii“ pracovat skoro nonstop. To mělo za následek, že moje výkonnost klesala tak, že jsem měla pocit, že pořád pracuji, ale výsledky tomu neodpovídaly. Prostě hrůza.

Proto jsem se rozhodla nastavit si telefonování takto a funguje to bezvadně:

  1. na příjmu jsem v pracovní dny mezi 8. až 18. hodinou – mimo tyto hodiny telefony neberu
  2. snažím se nevolat v době oběda kolem 12. hodiny
  3. o víkendech, ani svátcích telefony zásadně neberu – pokud mi někdo opakovaně volá v tuto dobu, mám předchystanou SMS s textem podle bodu jedna, kterou mu pošlu
  4. jestliže hovor nemůžu vzít, volám nejpozději druhý pracovní den
  5. pokud vím, že se nebudu moci ozvat druhý pracovní den, pošlu vysvětlující SMS
  6. na anonymní SMS nikdy nereaguji
  7. pokud mi někdo volá 10x od oběda do noci, vysvětlím mu, jak to u mě funguje
  8. výjimkou z těchto pravidel jsou havarijní stavy v nájemních bytech – ty řeší okamžitě

Nejdříve čtěte

Jestliže zveřejním inzerát například na pronájem nemovitosti s požadavkem – „…nejdříve zašlete email s telefonem, ozvu se vám…“ – většina lidí to nerespektuje a aniž si inzerát pořádně přečte, už vytáčí číslo a ptá se na informace, které jsou v nabídce uvedeny.

Chápu, že pokud je inzerovaná nabídka neodolatelná, má člověk tendenci volat opravdu kdykoli. Je-li to ale v nevhodnou hodinu nebo dobu, doporučuji nejdříve poslat SMS, například ve znění: „Dobrý den, velmi mě zaujala Vaše nabídka, ale nechci Vám volat teď v pátek večer/v neděli v poledne/během svátku. Dejte mi, prosím, vědět, kdy je možné se s Vámi spojit? Děkuji… PODPIS… Nejenže budete slušní, ale i ohleduplní a to se vždy cení.

Je-li v inzerátu napsáno, jak a kdy máte dotyčného kontaktovat, doporučuji se tohoto držet. Obvykle to inzerent píše proto, že má například práci, kde prostě na příjmu být nemůže – instrumentářka na operačním sále, pokladní v marketu, atd..

Etiketa telefonování

V rámci správy nemovitostí mám nedávnou zkušenost s naším novým nájemníkem, která přesně ilustruje, co chci říct.

Jeden čtvrtek asi hodinu po poledni mi volal s dotazem, který mohl počkat do druhého dne. Já jsem ale to odpoledne hovory nemohla brát. On měl zřejmě představu, že pokud mi bude volat 13x až do 22. večerní, že se něco změní. Vysvětlila jsem mu, jak to u mě chodí a zatím to funguje.

Další level je, že když v pondělí volám na zmeškané víkendové hovory, druhá strana buď nebere telefon a už se vůbec neozve nebo většinou vůbec neví, proč vytočila moje číslo.

Mně přijde normální při hovoru jako první pozdravit, představit se a jít rovnou k podstatě telefonátu. Nicméně stále ještě spousta lidí neví, jak správně telefonovat. Občas se mi dokonce stane, že volající po mě chce informace o nemovitosti, ale když se zeptám, s kým, tak se dozvím, že to mě nemusí zajímat. V takovém případě hovor okamžitě končím.

Stejnou zásadu mám u textových zpráv – občas dostanu SMS jen s tímto textem: „Mám zájem…“,Reaguji na inzerát…“, atd.. Na to prostě nereaguji. Pokud se někdo neumí ani podepsat, vůbec se tím nezaobírám. Udělala jsem zkušenost, že je-li s někým od začátku problémová základní komunikace, drhne to i v budoucnu a naopak.

Podle mě nejhorší level v telefonování, který přímo nesnáším, jsou telefonáty na veřejnosti obtěžující široké daleké okolí. Vnímám to od doby, kdy operátoři zavedli neomezené volání.

Takové hovory jsou většinou o ničem s dokola se opakujícími větami typu: „Budeme to muset ještě dořešit…“ nebo „Já jsem ti to říkala…“. Jet například 3 hodiny ve vlaku a z toho polovinu doby poslouchat stále se opakující věty je peklo.

Jestliže o sobě víte, že máte v telefonování prostor pro zlepšení, popřemýšlejte, v čem máte mezery nebo si nastudujte si etiketu.

Doporučení

  1. veďte si evidenci – jména, čísla, adresy, ceny – prostě detaily, ve kterých budete mít přehled
  2. telefonujte v době, kdy si můžete na hovor zcela soustředit, dělat si poznámky, současně mluvte k věci, stručně a jasně
  3. pište stručné, výstižné a zejména gramaticky správné SMS
  4. nikdy se nezapomeňte podepsat – napsat „Iva“ opravdu nestačí

Řešíte nákup nemovitosti a potřebujete poradit VÝHRADNĚ Z POHLEDU KUPUJÍCÍHO?
Napište mi na ivana@ivanadobiasova.cz.

Ivana Dobiášová
Specializuji se na zastupování kupujících nemovitostí. Mým cílem je pomáhat vám orientovat se v celém procesu a koupit výhodně a bez komplikací. Napsala jsem pro vás eBook zdarma 3 nejdražší chyby při koupi nemovitosti. Majitelům investičních nemovitostí zajišťuji kompletní správu. Napsala jsem pro vás eBook 4 nejdražší chyby při pronájmu nemovitosti. Můj příběh si přečtěte zde.>>
Komentáře