Do dneška jsem si myslela, že jsem klidný člověk. Omyl. I když ty triky znám, už dlouho mi nikdo tak rapidně nezvedl tlak, jako makléřka z realitní kanceláře, která má v logu …měníme svět realit.
Jako správce se majitelům bytů starám o vše, co s pronájmem souvisí. Aktuálně jsem hledala nájemníky pro byt ve Zlíně. Mezi zájemci mi napsala i paní, že hledá s dcerou byt. Předběžně si prověřuji, s kým jdu na prohlídku. A tak jsem za dva kliky zjistila, že paní zřejmě bude makléřka. Ale říkala jsem si, že přece i makléři potřebují bydlet, tak jsem ji nevylučovala.
Jaké bylo mé překvapení, když mi dvě hodiny před prohlídkou volala zájemkyně a chtěla informace o vybavení v bytě. Jen tak mimochodem mi sdělila, že už je na prohlídce domluvená s paní z realitky! a že teda přijde. Když jsem se ji řekla, že žádná realitka nemůže byt nabízet a odkud zná číslo domu, snažila se hovor rychle ukončit.
Při setkání před domem jsem očekávala nějaké vysvětlení. Ale žádného se mi nedostalo. Tak jsem se zeptala přímo a makléřka mě začala přesvědčovat, že jako realitka nevystupuje, že mě to nemusí zajímat! a že jsem taky realitka, tak co. Nevěřila jsem tomu, co slyším. Takto mění svět realit? Jasně jsem ji řekla, že její jednání považuji za neseriózní a v takovém případě se prostě prohlídka nekoná.
Jsem přesvědčená, že seriózní makléř jedná se smyslu – jsem XY z té a té RK a mému klientovi se líbí váš byt. Prodávám mu dům a on mě požádal, abych s ním šla na prohlídku. Můžeme se domluvit? Není problém. Ale kontaktovat mě ze soukromého emailu, nechat zájemce, aby si sám zjišťoval informace a dostat se na prohlídku za každou cenu? Pardon, to ale opravdu ne.
Už při prvním kontaktu (telefonickém nebo emailovém) se zájemce zeptejte, jestli hledá byt přímo pro sebe, nebo je realitní kancelář. Doporučuji používat otevřené otázky, díky kterým zájemce rozmluvíte a získáte spoustu informací. To jsou takové, které začínají slovy – jaký, který, čí, jak, kdo, kdy, co. Např. „na jak dlouho byt hledáte“, „čím vás můj byt zaujal“, „jak spěcháte na prohlídku, „kdy se potřebujete stěhovat“, atd..
Na Google nebo Seznamu si můžete podle telefonního čísla i jména ověřit, „s kým máte tu čest“.
Většinou podle těchto kritérií makléře najdete včetně inzerovaných nemovitostí. Jestliže ale používají více telefonů nebo emailů, budete se muset podrobně ptát. Může se vám také stát, že v prvním kole makléře neodhalíte a na prohlídce bude po vás „takový zájemce“ chtít udělat si fotky např. „pro manželku, která se nemohla uvolnit z práce“ a pak bude váš byt inzerovat jako „svou nabídku“.
S dotyčnou makléřkou jsem se potkala „jen“ při pronájmu nemovitosti, kde nejde o tak velké peníze jako u koupě. Ale dovedu si představit, jakou paseku musí napáchat takový naprosto neseriózní makléř v obchodu, kde jde o miliony. Znám výborné a schopné makléře, kteří pro klienty udělají první poslední. S některými z nich spolupracuji. Bohužel ale, pár černých ovcí kazí pověst všech.
Sledovat mě můžete na Facebooku i Instagramu.
Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?