Prodej nemovitosti prochází několika fázemi, kdy na začátku jsou všechny nemovitosti k prodeji a na konci je špičkový marketing – home staging, profesionální fotky, videoprohlídka, 3D scan, web nemovitosti, reklamní kampaň, sreality, reality idnes a ostatní inzerce.
Chcete-li koupit v klidu (abyste se nemuseli rozhodnout v řádu hodin) a za dobrou cenu (abyste nemuseli platit za nastěhování cizího nábytku, který má jen navodit dojem), je důležité vědět, v jaké fázi prodeje se s majitelem a nemovitostí potkáte.
1 :: majitel neví, že prodá
:: tady samozřejmě není, co řešit – majitel si v klidu roky bydlí, nicméně i u něj může nastat v životě změna, kdy bude muset prodat
2 :: majitel tuší, že prodá
:: když se například manželé 10 let hádají a vztah postupně spěje k rozpadu, pravděpodobně to jednou (někdy v budoucnosti) rozseknou a prostě budou muset prodat
3 :: majitel ví, že prodá
:: ještě není rozhodnutý a zatím nic neřeší, ať už z důvodu nedostatku času nebo neznalosti, jak prodej uchopit a zorganizovat
4 :: majitel ví, že se bude muset začít jednat
:: je v situaci, kdy se chce nebo musí přestěhovat do menší/větší/jiné nemovitosti, z důvodu rozvodu, dluhů, dědictví, atd., ale stávající nemovitost ještě není na trhu
5 :: majitel začíná prodej řešit
:: chce to zkusit sám, k realitkám nemá důvěru a myslí si, že se stačí zmínit se před známými nebo to prostě zkusit „hodit“ do inzerce – jen tak bez pečlivé přípravy a jasného záměru
6 :: majitel prodává přes více realitních kanceláří
:: je přesvědčený, že čím víc RK, tím víc zájemců (to v realitách neplatí, je to přesně naopak), prodej nijak neřídí a neřeší případný nedostatek zájemců
7 :: majitel prodává přes jednu realitní kancelář
:: prodej ale nic moc nejde, i když inzerce probíhá, ale makléř se prostě o zakázku moc nestará
8 :: majitel si najal profesionálního makléře
:: takový makléř své práci opravdu rozumí a udělá nemovitosti špičkový marketing – home staging, videoprohlídku, 3D scan, inzerci na realitních serverech a Facebooku, případně aukci – cílem je prodat za maximální cenu co nejdříve
Čím je fáze pokročilejší, tím je pravděpodobnější vyšší cena. A nejvyšší cena vás může čekat ve fázi poslední.
Profesionální makléř velmi dobře ví, že emoce prodávají – čím více emocí nabídka bude mít (výborný home staging, krásné fotky, videoprohlídka, web nemovitosti, atd.), tím větší je šance, že se jako kupující nabídkou nadchnete, okamžitě půjdete na prohlídku a rovnou koupíte (a ideálně pro makléře nebudete chtít žádné informace a dokumenty k prověření).
Vaším primárním cílem je zjistit, v jaké fázi se prodávající nachází a jakou má motivaci k prodeji. Jinou ji bude mít v případě, že prodej „jen zkouší“ a nic ho netlačí a zcela jinou ji bude mít, pokud bude tlačený časem a vázaný na koupi další nemovitost nebo bude muset uhradit dluhy.
Ideální fáze je tedy číslo 4 nebo 5. Ve fázi 2 nebo 3 můžete dát nabídku a prostě čekat na rozhodnutí. Ve fázi 6 a 7 budete muset hodně zjišťovat a vyjednávat, protože makléř vám například neposkytne úplné a relevantní informace, které k rozhodnutí nutně potřebujete. A ve fázi 8 buďte připraveni na nejvyšší cenu.
:: před prodávajícím nebo makléřem nedávejte najevo žádné nadšení
:: od začátku jednejte s protistranou s pocitem ztráty – máte zájem, ale rozhodujete se mezi několika nemovitostmi a záleží vám také na informacích, které o bytě nebo domě dostanete
:: máte-li o nemovitost vážný zájem, protistraně to co nejdříve prostě sdělte, ale s tím, že ke konečnému rozhodnutí potřebujete od něj více informací a dokumentů a jejich ověření
:: pokud o sobě víte, že jste cholerici nebo prchlivci a rozhodí vás klacík přes cestuJ, snažte se na jednání připravit a emoce opravdu držet na uzdě – ničemu nepomůže hrubost, urážení, řvaní nebo hádky
:: buďte klidní, empatičtí, taktní, rozvážní, sebekritičtí, ale také přiměřeně tvrdí a nekompromisní – protože základní mantra je ta, že jde o vaše peníze a ty musíte vynaložit účelně a bezpečně
:: buďte také připraveni na komplikace a odmítání – ať už v tom smyslu, že nedostanete k nemovitosti všechny potřebné informace nebo vám třeba makléř řekne, že má zástup zájemců a prodá tomu, kdo bude prodej nejméně komplikovat (bude mít nejméně požadavků)
Jasně, pokud chcete bydlet ve čtvrti, kde se nemovitosti prodávají jednou za uherský rok, je to o tom, na jaké kompromisy přistoupíte, co jste ochotni riskovat nebo se rozhodnete čekat na další nabídku.
Nemovitost, ze které jste tak nadšení a chcete ji, bez ohledu na zjevná rizika, okamžitě koupit, není jediná ve vesmíru. Pokud jedna koupě nevyjde, může vás čekat nemovitost ještě lepší. V případě velkých rizik je lepší z koupě vycouvat, než si pak roky trhat vlasy…
Sledovat mě můžete na Facebooku i Instagramu.
Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?