Někteří majitelé si stěžují, že pronajímání se nevyplatí, protože nájemníci často neplatí nebo stejně všechno zničí. Ne že by něco z toho nebyla pravda, nicméně záleží také na tom, jaká pravidla jako pronajímatel od začátku nastavíte.
Dlouhodobě spravuji pár desítek bytů a se všemi majiteli nám záleží na tom, aby se našim nájemníkům dobře bydlelo. Oni se nám za to odvděčují tím, že se o byty starají, jako o vlastní a nájem platí řádně a včas.
Před nedávnem jsem ale po několika letech napsala svou první výpověď. A to majiteli bytu, který jsem spravovala jen něco přes rok. Problém byl, že zcela přestal spolupracovat, neboli neposkytovat součinnost.
Jeho nájemník tak nedostal vyúčtovanou vodu, topení, elektřinu, ani plyn, resp. já jsem ani po několika urgencích od majitele nedostala podklady, abych faktury mohla zpracovat. Stejně tak nájemník nedostal od majitele podepsaný dodatek smlouvy na další rok, který jsem s nájemníkem podepsala. A jako perlička, majitel přestal platit za mé služby. Bez odezvy pokládal mé telefonáty, nereagoval na SMS zprávy, ani emaily.
Nejzajímavější na tom je, že si mě tento majitel najal proto, že s předcházejícím nájemníkem měl problémy a myslel si, že mými službami to vyřeší. Teď už chápu, v čem mohl být zakopaný pes.
Za ty roky vidím, že se pronajímatelé dělí zhruba na dvě poloviny. Ti první jsou zodpovědní a k celému procesu se staví velmi rozumně. Ti druzí jsou nezodpovědní ve všech směrech – je nutné je neustále upomínat o doklady, podpisy, vyúčtování, zasílání přeplatků, nezajímají se o nic a nechávají věci prostě vyhnít.
A protože jde v konečném důsledku vždy o peníze – jak o výnos pronajímatele, tak o finance nájemníka, které se mu musejí při placení záloh vyúčtovávat, tratí na tom v podstatě všichni.
Na druhou stranu – i nájemníci jsou samozřejmě různí a mám zkušenost, že někteří zkoušejí, kam až můžou zajít. Občas házejí vinu za své chyby na všechny kolem sebe nebo dokonce na mě – banka platbu pozdě převedla, řekla jsem jim špatné číslo účtu (lež, vše mají uvedeno ve smlouvě), nedonesla jsem jim osobně dodatek smlouvy (odmítají komunikovat elektronicky).
V takových případech jim vysvětlím, že každý je zodpovědný sám za sebe a jinak to s majiteli neakceptujeme.
Čerstvou zkušenost s testováním hranic jsem udělala nedávno. Nový nájemník zaplatil první nájem a jistotu v hotovost při podpisu nájemní smlouvy a další nájem měl platit převodem na účet. Ale ani v den splatnosti na účtu platba nebyla, i když mi avizoval, že si nastavil trvalý příkaz.
Ukázalo se, že nájem poslal na účet SVJ, který byl uveden na předpisu záloh, který k nájemní smlouvě přikládáme. Nevím, jak na tento účet přišel, protože ten jediný správný byl uveden v nájemní smlouvě. Hned jsem tedy zavolala správci, aby platbu vrátil. Protože ale každou platbu musí odsouhlasit předseda SVJ, který byl v tu dobu na dovolené, celá akce se protáhla.
Volala jsem tedy nájemníkovi, aby nájem uhradil znovu a špatně zaslanou platbu dostane cca během 10ti dnů. Jaké bylo mé překvapení, když mi řekl, že nemá žádnou rezervu a musí počkat na platbu, kterou špatně zaslal. Řekla jsem mu, že to musí nějak vyřešit, protože už bylo po splatnosti. Nevyřešil a myslel si, že to nechá vyhnít.
Měli jsme spolu pár telefonátů během nichž začalo naříkání a obviňování: „…Vy jste mi ukázala ten špatný účet…“ (lež, ten účet nikdy nájemníkům neukazuji), „…Vy mi pořád vyvoláváte a já pak dělám v práci chyby…“ (pokud někdo nebere telefon, ani nereaguje na SMS, je to jeho problém), „…správný účet ve smlouvě není…“ (lež, je tak jak vyšitý), „…to nemůžete pochopit, že jsem měl moc výdajů a počkat mi…“ (pardon, ale koho zajímá, že nemá rezervu), „…ať si to stáhnout z kauce…“ (to je dost troufalý požadavek po měsíci bydlení).
Nevím, jestli je to nějaký národní, povahový nebo jiný rys, že někteří lidé za své chyby nebo pochybení obviňují všechny kolem, jen ne sami sebe a vůbec je nenapadne, že jsou za to zodpovědní především sami a u protistrany testují, kam až můžou zajít. Tento nájemník ale se mnou nepochodil. Jasně jsem mu řekla, že za to, kam pošle peníze, je zodpovědný jen on sám a že toto na mě zkoušet nebude. Další nájem přišel včas, tak uvidíme…
Aby vám pronajímání běželo jako na drátkách, doporučuji nastavit si už na začátku velmi seriózní, ale současně pevnou a zásadovou komunikaci – má být nájem zaplacený 3. den v měsíci? Tak to není 4., 5. nebo 6. den, ale 3.. Domluvíme se na kontrole bytu na 17:00? Tak to není bez omluvy ani 17:15, ani 17:40.
Pokud máte požadavky a nároky na protistranu, dodržujte totéž. Pokud například víte, že jste nedochvilní, zapracujte na tom. Pokud víte, že se nechcete zdržovat s kontrolou vyúčtování, najděte si někoho, kdo to udělá za vás.
Stejně tak doporučuji nastavit si procesy tak, abyste s administrativou strávili co nejméně času a sestavit si tým, který vám s pronajímáním pomůže – typicky při údržbě, opravách, daních nebo správě.
Sledovat mě můžete na Facebooku i Instagramu.
Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?