Pronajímáte byt. Začnete inzerovat. Zájemci začínají volat. Někdy je to smršť, někdy jen pověstně kape. Na co byste se měli připravit a čemu se nedivit? Vybrala jsem 9 situací, které se mi opakují již několik let a určitě se s nimi také setkáte.
Někteří lidé mají pocit, že se v realitách pracuje 24/7/366. Vsadím se, že do autoservisu, lékaři nebo na úřad také zájemci nevolají v deset večer nebo v neděli v poledne. Jakmile ale začnete byt inzerovat, buďte připraveni na to, že vám telefon bude zvonit i v tu nejnevhodnější dobu.
Většina inzertních serverů vyžaduje telefon jako povinnou položku. Máte tedy jen dvě možnosti – uvedete své aktuální číslo a budete doufat, že případnou telefonní smršť uřídíte. Nebo uvedete nesmyslné číslo jako 123 456 789, které ale nepůsobí důvěryhodně (a předpokládám, že o důvěryhodnost Vám jde).
Doporučuji Vám proto založit si zvláštní email např. pronajemobeciny@post.cz. Jestliže se rozhodnete zveřejnit svůj aktuální telefon, do inzerátu můžete vysloveně a výrazně napsat, že Vás mají zájemci kontaktovat emailem.
Všechny poptávky tak budete dostávat na jedno místo a nebudou se vám motat v pracovním nebo soukromém emailu. Případně si je můžete nechat přeposílat na jiný zvolený email. Zájemce si také budete moci protřídit podle toho, koho budete chtít pozvat na prohlídku.
Téměř každý email, který mi přijde, obsahuje: „Dobrý den, zaujal mne Váš inzerát. Je stále aktuální?“ Většinou je tato formulace předepsaná u inzerátu a zájemce jen doplní své údaje.
Chápu, že někteří inzerenti nechají inzerát viset i poté, co už není aktuální. Nicméně buď připraveni, že např. po odpovědi: „Dobrý den, ano byt je stále aktuální. Pro kolik osob a na jak dlouho jej hledáte? Prohlídky jsou možné v termínech AB nebo CD.“ nepřijde žádná odpověď.
V každé inzerátu uvádím maximum informací. Přesto se velmi často stává, že dostanu email ve smyslu: „Dobrý den, mám zájem o bližší informace…“. Jasně, ale o jaké konkrétní? Je 1. patro opravdu 1. patro nebo jen přízemí? Můžu některé zařízení uložit ve sklepě a nastěhovat si vlastní?
Jestliže už zveřejníte svůj telefon, pak se určitě potkáte s následující situací: Zvedám telefon: „Ivana Dobiášová, dobrý den.“ A z druhé strany slyším: „Máte ten byt volný?“ nebo „Kdy se můžu nastěhovat?“ Bez pozdravu, bez představení se. Lituji, tento zájemce se u mě okamžitě vyřadí.
Mezi zájemci budou i tací, kteří vám hned řeknou, že byt berou. I když jej neviděli a neznají podmínky. Takoví zájemci se většinou musejí vystěhovat ze dne na den a může to signalizovat potíže hned na začátku.
Doporučuji Vám stanovit si prohlídky např. na dva dny v týdnu – v úterý mezi 15. až 17. hodinou nebo ve čtvrtek mezi 18. až 20. hodinou. Zamezíte tak tomu, že budete na prohlídky lítat, jak hadr na holi s každým zájemcem hned a s nulovým výsledkem.
„A kde je ten druhý pokoj?“ 2+kk je vlastně 1+1 s kuchyní v obývacím pokoji. Mám zkušenost, že zájemci většinou vůbec nevědí, na jaký byt volají nebo se jsou podívat. Při domlouvání prohlídku si můžete do telefonu se zájemcem zopakovat, že se jedná o takový nebo makový byt, abyste se ujistili, že právě takový hledají.
Přesvědčují vás zájemci, že mají o Váš byt vážný zájem, ale na prohlídku můžou přijít jen večer nebo o víkendu? Moje zkušenost je, že opravdoví zájemci se snaží přizpůsobit. Nicméně, pokud mi řeknou, že musejí jet 200 kilometrů a mají domluvené další prohlídky, snažím se přizpůsobit já.
Dříve, když zájemci nedorazili na prohlídku, jsem jim volala, že jsme na daný čas domluveni a jestli dorazí. Často se stalo, že se divili, že jsme na daný termín vůbec domluveni.
Dnes to už nedělám. Vždy jim při domlouvání termínu říkám, že s nimi počítám a pokud nebudou moci přijet, mají mi dát vědět. Pokud nepřijdou bez omluvy do deseti minut po termínu, vyřazuji je a případně z místa prohlídky odjíždím.
Také jim můžete ráno v den prohlídky poslat stručnou SMS např. „Dobrý den, potvrzuji Vám dnešní prohlídku bytu 2+kk na ulici XY v 16. hodin.“ A to zejména v případě, že máte domluvené jen dvě nebo tři prohlídky. Může se totiž stát, že bez potvrzení vám nedorazí ani jeden zájemce.
Zase, má zkušenost je taková, že opravdoví zájemci se ozvou druhý den, poskytnou o sobě všechny relevantní informace a dodržují všechny dohody a termíny. Nicméně se najdou i tací, kteří Vás budou doslova stíhat s dotazy a požadavky, aby se poté ani neozvali, jestli zájem mají nebo ne.
Sledovat mě můžete na Facebooku i Instagramu.
Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?