Dnes už existuje pro prodávající nemovitostí množství doporučení, jak prodat za co nejvyšší cenu. To je ale pochopitelně v přímém rozporu s tím, co chcete Vy, a to je co nejnižší cena.
Jednou z takových služeb je home staging, který zhruba od roku 2010 začal na český realitní trh pronikat. Tato služba nabízí přípravu nemovitosti na prodej nebo pronájem. Hlavním cílem je tedy co nejlepší prezentace nemovitosti při co nejnižších nákladech a maximalizaci zisku.
Určitě mi dáte za pravdu, že pokud vidíte hezky nafocený inzerát, navíc v ulici, kde byt nebo dům (už dlouho) hledáte, hned se nadchnete a voláte o termín prohlídky. A o to nadšení z pohledu prodávajícího anebo makléře právě jde. Má Vám zvednout adrenalin a na vlně emocí co nejrychleji dovést až k podpisu rezervace. Je to přirozené, ale trochu zbrzděte.
Poslední dobou vídávám nadšené makléře (jejichž práce se mi jinak líbí, ale v tomto jsem v opozici) prezentovat, jak pomocí home stagingu prodali „… o 400 tisíc dráž za 3 dny…“.
V žádném případě tím nechci říct, že by měl prodávající hodit na trh byt nebo dům tak, jak odešel ráno do práce. Nemovitost by měla být uklizená, technické vybavení funkční (pokud není, máte prostor pro vyjednávání ceny) a prezentace by měla být transparentní (připravené dokumenty jako list vlastnictví, nabývací titul, informace k zástavám, atd..).
Vím, že spousta kupujících si neumí nemovitost představit tak, že v ní bydlí a např. kvůli nepořádku a smradu nevidí důležitější klady, jako dispozici, orientaci ke světovým stranám a jiné.
Před lety jsem prodávala hezký půldomek ve Zlíně na Zálešné. Zajímavá lokalita, po částečné rekonstrukci, z obýváku východ na hezký pozemek, s terasou, parkováním přímo u domu, všude blízko. Všechno ale hatil šílený binec, smrad, špína, že se dala loupat a tak zaskládaný sklep, že jsem to v životě neviděla. A 99% zájemců vidělo jen ten binec a špínu.
Nedejte proto na první dojem a „podívejte se za roh“ – prodávající se Vás může snažit ohromit skvělým zařízením, zajímavou výmalbou, sladěním interiéru, někteří poradci doporučují čerstvé květiny a vůni kávy. Vy ale nekupujete ani zařízení, ani sladěný interiér. Zjednodušeně řečeno, kupujete čtyři holé stěny. Takže nedejte se ohromit a uvažujte racionálně.
NEKUPUJETE ANI ZAŘÍZENÍ, ANI SLADĚNÝ INTERIÉR.
KUPUJETE ČTYŘI STĚNY.
Navíc se může stát, že zařízení, které v nemovitosti vidíte, není ani prodávajícího, ale je zapůjčené a po prohlídkách je poradce odstěhuje pryč. Případně, má byt nebo dům např. problémy s plísní a čerstvá malba je může na nějakou dobu zamaskovat. Vy pak nadšeně koupíte, ale po čase zjistíte, že je to jen naleštěná bída.
Je přirozené, že prodej a nákup nemovitosti je boj kdo z koho. Prostě obchod. Nicméně, jako kupující myslete nejvíce na transparentnost, bezpečnost a cenu. Jestliže najdete inzerát, který má hnusné, nicneříkající fotky, divný popis, ale je v lokalitě, kde prostě chcete bydlet a jste schopni to zafinancovat, směle do toho. To všechno Vám nahrává pro vyjednávání o ceně.
:: špatnými fotkami
:: nepřesným (nedůvěryhodným) popisem (zejména v případě, že jednu nemovitost nabízí např. 7 realitek)
:: tmavými místnosti
:: přeplněním nábytkem
:: osobními věcmi prodávajících
:: nepořádkem a smradem
:: nefunkčním technickým vybavením
:: zarostlou zahradou
To všechno jsou drobnosti, jejichž oprava a náprava by prodávajícího moc nestály, ale Vám dávají do rukou argumenty pro snížení ceny.
Než ale půjdete na prohlídku, nemovitost si pořádně telefonicky proklepněte. Na co byste se měli připravit, si můžete přečíst na http://ivanadobiasova.cz/kdyz-ma-1-byt-2-adresy/ a na co všechno se ptát si můžete stáhnout.
Přínos home stagingu rozhodně vidím v případě, že nemovitost pronajímáte. Pokud v byt nebo domě lákavě uspořádáte zařízení (které samozřejmě v bytě pro nájemníky zůstane), jednak se odlišíte od konkurenčních nabídek a získáte více zájemců. O tom ale jindy.
Zdroj fotografií: Pinterest
Sledovat mě můžete na Facebooku i Instagramu.
Řešíte nákup nebo pronájem nemovitosti a potřebujete pomoc výhradně z pohledu kupujícího nebo pronajímatele?